Sunday, August 1, 2010

idea FYP untuk pelajar jurusan fizik dan mekanisma

idea FYP untuk pelajar jurusan fizik dan mekanisma

hari ini aku agak keletihan sebab baru lepas balik dari sungai tekala.. jadi malas nak tulis panjang-panjang.. masa berada di sungai tekala aku teringat satu ciptaan indah dari theo jansen (founder kinetic sculpture dan theo jansen mechanism).. entah dari mana datang ilham untuk menulis entry ni aku pun taktau, mungkin kerana theo jansen ada mencipta raksasa laut jadi apabila aku berada disungai, aku bayangkan laut pada masa yang sama..



theo jansen adalah seorang saintis yang sangat hebat dan genius.. beliau mampu menggabungkan unsur teknologi dan alam sekitar dalam penghasilan raksasa kinetik beliau.. tidak ramai saintis kini yang berusaha menggabungkan unsur alam dalam kajian.. kebanyakan saintis lain membuat kajian mengenai sensor, motor dan lain-lain.. tambahan pula, raksasa ciptaan beliau ini memiliki 'otak' tersendiri dimana otak itu mampu membuat penakkulan seperti komputer (binary 0 1)..

video : theo jansen kinetic sculpture 1
video : theo jansen kinetic sculpture 2
video : animaris rhinoceros by theo jansen
video : mechanism explain

untuk video lawak hari ini, aku nak sertakan video seorang pakcik gila yang juga handal dalam bidang fizik.. tapi bercanggahan dengan theo jansen.. pakcik ini melakukan sesuatu yang agak gila di hari jadinya yang ke 65 justeru membuktikan beliau sangat mahir didalam bidang fizik.. kebiasaannya, orang penakut kita akan mengatakan mereka "tiada telur" tapi pakcik ini sangat berani.. pendek kata, pakcik ini memiliki telur besi titanium.. kah kah kah..

video : pakar fizik kurang bijak
Related Posts with Thumbnails
Share This

16 comments:

  1. banyak nye topic fyp. main SEO ke? mesti laku topic ni ek.

    ReplyDelete
  2. dah lama peram video-video ni.. sebab tu buat season untuk teknologi / projek untuk FYP..

    ReplyDelete
  3. Hey terima kasih berkunjung ke blog saya!

    ReplyDelete
  4. sebelum baca entry ni, siyes tak pernah kenal theo jansen tu. T_T memang genius lah die, that kinetic sculptor memang amazing ah. :D
    btw yang pakcik tuh, err memang berani ! hehe

    ReplyDelete
  5. wah rumah ker tu? cm power rangers punyer robot time dia nk bertukar la.. hehe. mase una kecik2 rajin tgok power rangers.. sorry kalau termelalut dA~

    ReplyDelete
  6. smart ar theo jansen. :)




    tapi, yang last tu berani mati. hahahaha xD

    ReplyDelete
  7. Salam tuan rumah.. saya datang membalas kunjungan! Tubelawak..mmg istimewa blog kamu!

    ReplyDelete
  8. walaupun kurang faham... tapi saya akan dtg balik untuk memahami isi kesemuanya satu persatu...;-)

    ReplyDelete
  9. hee..tak bape nak faham :p

    ReplyDelete
  10. Huihh!!! Mmg gerek ar theo jansen tu..huhu

    Tapi lagi gerek dan dahsyt pakcik henry tu...haha :D

    ReplyDelete
  11. kagum2..byk calculation sudut, arah gerakan, sambungan, jarak, material...complex jugak (--")

    ReplyDelete
  12. gilerr ahh!! mmg cool giler theo jansen tu huhu :p

    info yg best! :))

    n pakcik tu mmg gilerr berani ahh!! adoii aku yg tgk pun dh cm gayat je...isk2~ tabik spring kat pakcik tu :)

    ReplyDelete
  13. nmpk pic tu.. terus teringat kat ceta Monster House.. ;p

    ReplyDelete

Designed By Blogger Templates